Vaccinatie

Het is verstandig om uw konijn te laten vaccineren tegen Myxomatose en VHD (Viral Haemorrhagic Disease, ook wel Rabbit Hemorrhagic Disease/RHD genoemd). Wij maken gebruik van het vaccin Nobivac Myxo-RHD®. Dit is een combinatie vaccin tegen myxomatose en de klassieke variant van het RHD-virus (RHD1) die bescherming biedt voor één jaar.

Er is sinds kort een nieuw variant van VHD, namelijk het RHD2-virus. In Nederland is nu ook een vaccin tegen RHD2 beschikbaar die bescherming biedt voor één jaar. Wij maken gebruik van het vaccin Filavac VHD KC+V®.

Myxomatose wordt overgebracht via stekende insecten zoals vlooien en muggen. Het gevaar op besmetting is in het voorjaar en de zomer het hoogst.
Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk.
Ter preventie zijn er 2 methodes:

• Vaccineren. Het advies is om vanaf 5 weken leeftijd zo snel mogelijk het konijn te laten vaccineren.
  • Controleer het konijn regelmatig op vlooien en gebruik een geschikt vlooienmiddel. Denk erom dat sommige vlooienmiddelen giftig zijn voor konijnen!

VHD is een zeer besmettelijke en vaak dodelijke konijnenziekte. De ziekte kan zich snel via ontlasting, besmette dieren en materialen (o.a. vers gesneden gras) verspreiden. Hygiëne is daarom erg belangrijk en ook het in quarantaine houden van nieuwe konijnen is belangrijk. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen in de verspreiding.

Daarnaast kan het konijn vanaf een leeftijd van 5 weken gevaccineerd worden tegen RHD1 en vanaf 4 weken tegen RHD2.

Tegen RHD2 moet na 6 weken de vaccinatie herhaald worden als de eerste vaccinatie tussen 4 en 10 weken leeftijd plaats vindt.

U kunt uw konijn op ieder moment van het jaar laten vaccineren. Is uw konijn al eerder bij ons gevaccineerd dan ontvangt u vanzelf een herinneringskaartje.